*

PekkaMansala

Häntäkärpäset liikenteessä

Nyt ei kirjoiteta sotesta eikä muusta korruptiosta. Kevennetään hieman.

Ajelimme taas hiljattain meille pitkän matkan enimmäkseen moottori- ja leveäkaistateillä.

Arvoitus:

Mikä on jäsenmäärältään Suomen suurin yhdistys ? Siinä on n. 3 miljoonaa jäsentä. Siihen ei tarvitse erikseen liittyä eikä se peri jäseniltään jäsenmaksua. Silti yhdistykseen kuuluvat voivat joskus joutua maksamaan suuriakin summia jäsenyydestään.

Arvasitteko ? No sehän on kauniimmalta nimeltään Häntäkärpäset rty (rekisteröimätön yhdistys). Yhdistyksen kirjoittamattomissa säännöissä käsketään ajamaan mahdollisimman idioottimaisesti. Sen seurauksena pelkästään pääkaupunkiseudulla oli helmikuussa 2012 yli 250 kolaria.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/11/28/satojen-autojen-kolarisuma-paakaupunkiseudulla-helmikuussa-2012

Edellisestähän olikin jo aikaa https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/03/18/raju-ketjukolari-etela-suomessa-2005 .

 

Jäsenten ajotyyliin kuuluu nollata turvavälit kelillä kuin kelillä ja kaikissa tilanteissa. Jos vaikkapa moottoritiellä on kolmen auton jono. Jonon edellä ja perässä on kilometri tyhjää. Noista ensimmäinen ajaa alle tienopeuden ja muut vähintään sitä. Hidas tietenkin ohitetaan. Ensin menee jonossa toisena oleva ja heti perään häntäkärpäsensä. Ensimmäinen ohittaja palaa oikealle antaen ohittamalleen ehkä jopa 20 m turvaväliä. Kiilaa siis törkeästi eteen. Sen häntäkärpänen palaa oikealle samaan aikaan, joten tunkee tuohon pieneen rakoon saadakseen edelleen roikkua ykkösen takapuskurissa. Ehkä tuon ykkösen peräpää vaan on niin nätti, että sitä on ihailtava muutaman metrin päästä jopa moottoritienopeudessa kilometri toisensa jälkeen.

 

Ellen vallan väärin muista mediassa oli pari-kolme viikkoa sitten juttu tapauksesta, missä ohittajalla oli niin kiire kiilata eteen, että ajoi kolarin juuri ohittamansa kanssa. On varmaan kerhon kunniajäsen.

Jossain blogissa joku kysyi onko lentokoneen etupenkissä istuva nopeammin perillä kuin peräpäässä matkaava. Samaa voi kysyä häntäkärpäsiltä. Paljonko esim. ketjukolari nopeuttaa perillepääsyä ? Nopeuttaako enemmän kuin vain kahden auton keskinäinen ?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Perskärpänen säästää polttoainekuluissa sitä enemmän, mitä lähempänä edelläajavaa uskaltaa ajaa. Se peesi... :-)

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

Tosiasiassa lähellä peesaaminen lisää polttoaineenkulutusta.

Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala
Käyttäjän MarkoMjlnirParkkola kuva
Marko Parkkola

Ajattelin itse kirjoittaa jo aiemmin liikennettä koskevan blogauksen, mutta lainaaan vähän tätä sinun blogausta ja kirjoitin lyhyesti tähän alle. Tähän liittyy olennaisesti tämä perässä roikkuminenkin.

Tampereelta lähtiessä etelään motaria on ns. vaihtuvat nopeusrajoitukset. Ajelin reilu viikko iltapäivästä kyseisestä kohdassta ja kuinka ollakaan, liikenneinssi oli kaikessa viisaudessaan lätkäissyt motarille satasen rajoituksen.

No sen tiesi mitä siitä seuraa. Oikealla kaistalla ajetaan perä perää nätisti 90 tai hieman alle kuorma-autojen perässä. Vasen kaista vetää nätisti 120-140 kmh ilman mitään ongelmia. Ideaparkin jälkeen vasen kaista jatkaa 140 kmh ja oikea kaista kiihdyttelee siihen 110 pintaan, välillä ohitellen hitaampia.

Sama ilmiö ohitustietä ajettaessa, Pyhäjärventiekö tuo on nimeltään. Siinä on pysyvä satasen rajoitus, mutta vasen kaista vetää hyvin sen 120+ kmh.

Kysyn vaan, että missä on järki ruuhkauttaa moottoritiet ja aiheuttaa tämä perskärspäsilmiö tieten tahtoen. Pääseekö ajokokeesta liian helposti läpi, kun nopeusrajoituksia hiissataan alaspäin pikku hiljaa? Vai missä on vika? Tuollainen pesupallon kokoinen Toyotakin kulkee nimittäin sen 170 ilman nikotteluja, joten autoissa vika ei voi olla.

Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala

Vaihtuvien rajoitusten idea on hankkia valtiolle miljoonia. On tosin inasen ohi sen mitä tarkoitit, mutta tulipa mieleen.
Kun poliitikot haluavat avata purukasaprojektin liikenneväylillä sitä perustellaan lyhyemmillä matka-ajoilla ja siten miljoonien säästöillä. Nopeusrajoitusten kiristäminen ei kuitenkaan maksa mitään lisää, vaikka matka-ajat pitenevät.
Tästä pääsemmekin mahtavaan poliittiseen ideaan: lasketaan sallittuja nopeuksia. Ei maksa mitään. Sitten nostetaan nopeus takaisin ja säästetään miljoonia lyhyempinä matka-aikoina. Tätä kun toistetaan kyllin monta kertaa olemme rikkaita.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset