PekkaMansala

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunta jalat ilmassa

Tapaan lukea tutkijalautakunnan käsittelemät tapaukset. Nyt olivat vuorossa lokakuun 2016 kuolonkolarit.

Onnettomuuden selostus on lähes aina ymmärtääkseni asiallinen. Mitä nyt kerran mainittiin ymmärtäväiseen sävyyn rekan ajaneen pientä ylinopeutta sen ajaessa hieman yli 100 km/h.

Suosituksista olen usein eri mieltä.

Ehkä yleisin suositus on keskikaide liki kaikille maanteille. Nyt suosituksista löytyi myös reunakaide. Niitähän jo maanteillä onkin jyrkkien rinteiden, kallioleikkausten jne kohdilla. Nyt pitäisi olla myös peltojen keskellä.

 

Tapauksia:
Itsemurhakandidaatti ajoi 160 nopeudella tahallaan päin vastaantulevaa. Suositukset keskikaide, törmäystutka aktiivijarrutuksella ja väistöllä ja kaistavahti, mikä estää siirtymisen vastaantulevien kaistalle mikäli tilanteessa on törmäysvaara.

Toinen samanlainen itsetuhoinen ja nytkin suosituksina kaistavahti, mikä aktiivisesti estää ulosajon, leveämpi päällystetty piennar, ajokortilla toimiva käynnistys, se reunakaide ja loivempi vastaluiska.

Kerran toisen kuskin tarkkaavaisuus oli jostain syystä herpaantunut hetkeksi. Suosituksina tällä kertaa taas kaistavahti, ”kuljettajan vireydenhavaintokyvyn valvontajärjestelmä” (?) sekä automatisoitu ajojärjestelmä, joka ohjaa ja jarruttaa autoa ja lopuksi taas keskikaide.

Sitten itsetuhoinen kännissä oleva kuski ja vauhtia 130-140 km/h ajoi tahallaan ulos tieltä. Suosituksina siitä huolimatta kaistavahti, automaattisen ajon mahdollistava ajoneuvotekniikka (rattijuopolle) sekä automaattiset pakottavat turvavyöt, mitkä rajaisivat nopeuden 20 km/h, jos vyötä ei käytetä. (Erässä tapauksessa vyötä oli käytetty: se oli kuskin selän takana lukkoon kiinnitettynä).

Yhdessä tapauksessa rattijuoppo menetti ylinopeudessa autonsa hallinnan. Suositukset: ajovakauden hallintalaitteet myös käytettyihin autoihin, nopeudenrajoitin, joka tunnistaa ennakkoon vaaralliset ja yllättävät tienkohdat ja estää liian suuren tilannenopeuden, kuljettajan vireystilaa valvovia laitteita myös käytettyihin autoihin, automaattiset turvavyöt myös käytettyihin autoihin, autoon turvaverkot ja lopuksi ”tiestön ympäristöä pehmennettävä”. Nuo kaikki siis rattijuoppojen suojelemiseksi.

Humalainen kuski ajoi pakettiautolla 130-140 km/h ja auto lähti lapasesta. Alkolukot kaikkiin autoihin ja automaattiset nopeudenrajoittimet.

Seuraavassa tapauksessa auto lähti lapasesta ”erittäin suurella ylinopeudella”. Nopeusrajoitukset tunnistavat nopeuden rajoittimet pakollisiksi. (Ilmeisesti kaikkiin autoihin ?).

Joku onneton ajoi tasoristeyksessä junan alle, vaikka kuskin ajolupa oli ”suullisesti peruutettu”. Nyt autoihin on kehitettävä lähestyvän junan tunnistava varoitusjärjestelmä. Vetureihin lisäksi törmäystä vaimentava suojausjärjestelmä (junan nopeus oli laillinen 140 km/h). Junien keularakenteen muuttaminen siten, että törmäys vaimentuisi.

(Joskus vuosia sitten laskettiin junan ylittävän tasoristeyksen 10 sekunnissa olitpa sinä siinä autoinesi tai et).

 

Kevyen liikenteen puolella pyöräilijä ajoi bussin kylkeen väistämisvelvollisuudestaan huolimatta. Suosituksina törmäystutka aktiivijarrutuksella ja linja-autoihin joustavammat rakenteet. (Entä maahan ?).

Väistämisvelvollisuudestaan huolimatta toinen pyöräilijä ajoi auton eteen. Autoihin vakiovarusteeksi aktiivinen törmäyksenestojärjestelmä. (Lyö jarrut pohjaan heti, kun havaitsee jossain toisen auton, pyöräilijän tai jalankulkijan ?).

Seuraavassa tapauksessa humalainen oli pimeällä sammunut moottoritien kaistalle. Suosituksena esteestä varoittava järjestelmä kaikkiin autoihin.

 

Joku ehkä sanoisi noitakin suosituksia kunnianhimoisiksi. Minulle ovat vain huuhaata. Toki noilla saataisiin meidät köyhät halpoine ritsoinemme pois liikenteestä estämästä ja hidastamasta paremman väen ajelua. Olisivat sen verran kalliita ”parannuksia”. Bonuksena tietenkin, että noilla varusteilla kaatokännissäkin pystyisi ajamaan autoa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Toimituksen poiminnat